وحى در نگاه مولوى
نویسنده
چکیده مقاله:
بررسى و نقد دیدگاههاى قرآنى مولوى در مثنوى معنوى است. نویسنده، پس از ذکر معناى وحى، به انواع وحى از جمله: وحى به جمادات و حیوانات، وحى به معناى الهام و وحى به پیامبران از دیدگاه مولوى پرداخته و سپس در پاسخ به این سؤال که حاصل وحى چیست، اشعار دیوان مثنوى معنوى را مورد بررسى قرار داده و نتایج ذیل را به دست آورده است: 1. گسترش علوم و فنون و تحوّل در زندگى مادى انسان است، 2. دستیابى انسان به علم واقعى و پایدار است، 3. تزکیه و خروج از ظلمات به سوى نور، 4. عصمت در تلقى وحى، تبلیغ وحى و عصمت از گناه و اشتباه در عمل و 5. هدایت و رهبرى و روشنى بخشیدن به دیگران. در پایان، نیز به جبرئیل، فرشته وحى و جایگاه او و ارتباط میان جبرئیل و پیامبر از دیدگاه مولوى پرداخته است.
منابع مشابه
جاودانگى قرآن، حقیقت وحى
جاودانگى و جامعیت قرآن به مفهوم فرازمانى و فرامکانى بودن و عدم تأثیرپذیرى آن از فرهنگ زمانه اثبات گردیده است. آیات من بلغ، بعثت، عزّت و آیاتى که از پایدارى و جهان شمولى بشارتها و بیمها و پیامهاى قرآن و پیراستگى قرآن از هر گونه اختلاف و کاستى سخن مىگویند، دلایل قرآنى این مدعا هستند. روایات رسیده در باب تازه بودن قرآن در همه زمانها، لزوم مراجعه به قرآن، عرضه احادیث بر قرآن و حدیث ثقلین مستندا...
متن کاملوحى و تجربه دینى
«تجربه دینى» یکى از مباحث مهم فلسفه دین معاصر است که رویکردهاى متعددى نسبت به آن وجود دارد. تحویل و فروکاستن وحى به تجربه دینى یکى از این رویکردهاست. بر اساس این دیدگاه، وحى نه از سنخ گزاره، بلکه مواجهه و تجربه اى دینى است که براى شخص پیامبر رخ مى دهد. نوشتار حاضر که به نقد و بررسى این دیدگاه اختصاص یافته است، پس از اشاره اى اجمالى به تجربه دینى، تعریف و ماهیت آن، به توصیف و تحلیل وحى تجربى در ...
متن کاملآموزه بدا در قرآن، آرای کلامى شیعه، و آثار مولوى
دیرپایترین آموزۀ مورد اختلاف ادیان بزرگ، ماجرای تشبیه و تنزیه، یا انسانپنداری و تعالی خداوند، در موضوعاتی از این قبیل است: که آیا قدرت، علم و ارادۀ او نیز همانند آدمیان دگرگونی میپذیرد یا خیر. این مقاله نشان میدهد که مولانا بر خلاف جبرگرایان اشعری، و تا حدودی همسو با شیعۀ امامیه و مرجئه، براساس اعتقاد به کرم بی منتهای حق تعالی، معتقد است که دست کرم و جود خداوند در هیچ آنی بسته نیست، بلکه ب...
متن کاملنقش مخاطب در شکل دهى به مثنوى مولوى
مثنوى از چند جهت در میان همه آثار ادبى جهان جنبههاى استثنایى دارد؛ یکى از این وجوه، خلق بداهه و به وجود آمدن آن در حضور مخاطب است. اساسا دلیل وجودى مثنوى، تقاضا و اصرار مخاطب آن است. در این مقاله مىکوشیم نشان دهیم که مخاطب چگونه در پدید آمدن مثنوى با صورت فعلى مؤثر بوده است. ساختار مثنوى شیوه داستان در داستان است. آوردن بعضى حکایات و ابیات و کم و زیاد شدن آنها، تطویل یا اختصار بعضى داستانها...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 21-22
صفحات 312- 331
تاریخ انتشار 2000-07-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023